نورپردازی استخر

نورپردازی استخر، آبنماها ، برکه ها و آبشار ها

نورپردازی آبنما

نورپردازی استخر راه حلی مناسب جهت زیباسازی استخرهای شخصی یا آبنماها در مکان های عمومی می باشد. نورپردازی استخر و نورپردازی آبنما توسط انواع چراغ استخری انجام میشود.

انواع چراغ در نورپردازی استخر

چراغ زیر آب

اساسا، 3 نوع پروژکتور و چراغ استخری برای نورپردازی استخر وجود دارد:

  • چراغ رشته ای (قوسی)

  • چراغ هالوژنی

  • LED (دیود تابنده نور)

چراغ رشته ای (قوسی)

این چراغ ها، چراغ های سنتی هستند و اگر شما یک استخر قدیمی و یا مخصوصا باستانی داشته باشید به احتمال زیاد این چراغ استخری است که استفاده می کنید. با این حال، این چراغ ها دیگر در دسترس نیستند زیرا از استاندارد فعلی نورپردازی استخر در استرالیا خارج شده اند.

جوانب مثبت:

  • قیمت خرید ارزان

  • شما قادرید تا در طول شب استخر را پیدا کنید

جوانب منفی:

  • مصرف انرژی بالا

  • عمر کوتاه

  • نور تابشی پر شدت و تخت

  • دیگر در دسترس نیست

  • معادل تکنولوژی VHS در مقابل DVD !

چراغ هالوژنی

چراغ هالوژنی استخر

چراغ های هالوژنی، نسل بعدی تکنولوژی نورپردازی استخر بودند. امروزه تکنولوژی دهه هاست که در اختیار مردم است و بسیاری از استخر های ارتقا نیافته و قدیمی، دارای چراغ های هالوژنی هستند. چراغ هالوژنی بین 10٪ تا 20٪ مصرف انرژی کمتری نسبت به چراغ های رشته ای دارند، همچنین عمر آن ها طولانی تر است و نور بیشتری را منتشر می کنند. با این حال جنبه منفی آن این است که چراغ های هالوژنی با دمای بالاتری سوزانده می شوند، در نتیجه واجب است که هر سال اُ-رینگ و قالب بیرونی چراغ با هزینه میانگین سالیانه 15-100 دلار تعویض شود.

جوانب مثبت:

  • 10-20% ذخیره انرژی بیشتر نسبت به چراغ رشته ای

  • عمر طولانی تر نسبت به چراغ رشته ای

  • تابش نور بیشتر و روشن تر

جوانب منفی:

  • هزینه خرید گران تر (4 برابر چراغ رشته ای)

  • نور تابشی تند به جای نور گرم

  • هزینه تعویض سالیانه

چراغ استخری LED

چراغ ال ای دی استخرچراغ های ال ای دی آخرین تکنولوژی روشنایی و نورپردازی استخر هستند و نمایانگر یک انقلاب می باشند. نور ایجاد شده توسط آن ها غنی، پر جنب و جوش می باشد، و همچنین مسافت بیشتری را از طریق آب سفر می کند، در نتیجه در نورپردازی آبنما و یا استخر قسمت بیشتری را درخشان و نورانی می کند.

تفاوت اصلی بین چراغ LED و نورپردازی استخر با چراغ هالوژنی این است که چراغ های LED  نوری غالبا همانند درخششی گرم از خود ساطع می کنند، در مقایسه با نور مشعل مانند چراغ های هالوژنی که خطی است. این درخشش، به ویژه در استخرهای شنا با فضای داخلی رنگ روشن قابل توجه است. تاریک تر بودن زمینه استخر، مقدار نور موجود برای انعکاس را کاهش می دهد.

علاوه بر این، LED ها در رنگ های مختلفی عرضه می شوند، (رنگ هایی که می توانند با تغییر دکمه سوئیچ، فشار دادن یک ریموت کنترل یا در فواصل منظم زمانی از طریق کنترل از پیش برنامه ریزی شده، تغییر کنند.) تا نورپردازی استخر خود را همواره در حال تغییر و با رنگ ها و سایه های رنگی محو کنید. برخی از مارک های نورپردازی استخر حتی با برنامه گوشی هوشمند خود عرضه می شوند.

به علاوه، چراغ های LED 3 تا 5 برابر مصرف انرژی کمتری از هالوژن ها دارند، 90٪ گرما کمتری تولید می کنند و طول عمر حدود 50000 ساعتی، در مقایسه با حدود 1000 ساعت برای یک لامپ رشته ای و در حدود 5000 ساعت برای یک لامپ هالوژنی، دارند. در شرایط واقعی، اگر چراغ های LED نورپردازی استخر خود را به مدت 4 ساعت در روز و 7 روز در هفته روشن کنید، طول عمر لامپ ال ای دی 34 سال است! در واقع، آخرین LED های تولید شده با روشنایی بالا دارای طول عمر تا 70،000 ساعت می باشند.

جوانب مثبت:

  • 3-5 برابر مصرف انرژی کمتر از هالوژن

  • 10 برابر طول عمر لامپ هالوژنی

  • نور غنی تر و فعال تر

  • تنوع در رنگ و گونه

جوانب منفی:

  • قیمت خرید گران تر

  • تعمیرات ندارند و باید لامپ به کلی تعویض شود

مقایسه قیمت لامپ های هالوژنی و ال ای دی

لامپ های هالوژنی به ازای هر نصب در حدود 150-300 دلار هزینه دارند، همین امر در لامپ های ال ای دی به 200-700 دلار افزایش پیدا می کند.

چه چیزهایی در بروز رسانی نورپردازی استخر دخیل است؟

ارتقاء نورپردازی استخر شما بسیار ساده و راحت است. به طور معمول شما باید انتظار داشته باشید که بتوانید از سیم کشی موجود در استخر استفاده کنید (در نتیجه دیگر نیازی به خالی کردن آب استخر و یا حفاری برای سیم کشی جدید نمی باشد.) تنها مشکل کوچک در این مورد ممکن است این باشد که نصب کننده اولیه قادر به نصب لامپ با طول کابل کافی در پشت آن نبوده باشد تا بعدا بتوان آن را به راحتی پیوند زد.

در کل دو نوع چراغ استخری وجود دارد:

  • چراغ های فلاشینگ – این چراغ ها در دیوار استخر شنا قرار می گیرند، به طوری که تنها صفحه ی جلویی چراغ در معرض محیط استخر قرار می گیرد. به طور کلی، چراغ های فلاش پخش نور باریکتری از چراغ های سطحی ایجاد می کنند.

  • چراغ های سطحی – این چراغ ها از دیوار استخر خارج شده و روی یک براکت نصب می شوند. مارک های مختلف برآمدگی هایشان متفاوت است. اگر چه ممکن است شاید کمی کمتر از یک چراغ فلاش، مرتب به نظر آیند، ام چراغ های سطحی به طور کلی پخش گسترده تری از نور دارند.

برای ارتقاء چراغ های فلاش، ساده ترین روش پیشنهادی،  تغییر از چراغ هالوژنی به نسخه LED از همان نام تجاری است. دلیل این امر این است که هر نام تجاری شکل و اندازه متفاوت و مختص خود را دارد. راه حل دیگر این است که چراغ های فلاش موجود خود را با چراغ های سطحی LED جایگزین کنید.

برای ارتقاء چراغ های سطحی، تعدادی مدل چراغ ال ای دی دارای براکت با قابلیت راه اندازی مجدد، موجود می باشد که اغلب با سازگاری جهانی در میان مارک های مختلف، و با قابلیت اتصال در چند ولتاژ در محدوده 12 تا 32 ولت، مورد استفاده برای نورپردازی استخر در استرالیا قرار می گیرند.

مقررات الزامی نصب

اگر چه راهنماهای DIY (Do it yourself) نورپردازی استخر به صورت آنلاین در دسترس هستند، مهم است آگاه باشید که شما نیاز به یک کارشناس الکتریکی معتبر برای نصب چراغ های خود دارید. تحت قوانین ایمنی الکتریکی سال 2002، در تمام ایالت ها برای افراد بدون مجوز انجام کارهای الکتریکی، کار بر روی تجهیزات آبی غیرقانونی است؛ که شامل نورپردازی استخر شنا نیز می شود. برای اطلاعات کامل به ESR 2002 Pt.5 s68 و در کوئینزلند، ESR 2013 Pt.6 s72 مراجعه کنید.

علاوه بر این، نصب کننده باید اطمینان حاصل کند که کار مطابق با استانداردهای ایمنی نورپردازی استخر استرالیا انجام شود.( به طور خاص AS / NZ 3000: 2007 که تعیین ولتاژ مورد نیاز است، رتبه بندی IP، روش های اتصال به منبع تغذیه و غیره…)

در نهایت، این چراغ ها باید به خودی خود به عنوان چراغ در استانداردهای استرالیا تایید شوند.

هزینه نصب

بسته به میزان ارتقا نورپردازی استخر، هزینه ها طبیعتا متفاوت خواهد بود. و البته، همه کارشناسان الکتریکی مجاز،  هزینه مشابه نمی گیرند. برای ارتقاء یکپارچه سازی ساده نورپردازی استخر، همانطور که در بالا توضیح داده شد، هزینه احتمالا به حدود 200 دلار یا کمتر خواهد رسید. اگر شما به دنبال ارتقاء بیش تر هستید، هزینه نصب ممکن است به بیش از 700 دلار برسد. بنابراین با این آمادگی ذهنی اقدام به نورپردازی استخر کنید.

قرارگیری و موقعیت چراغ استخری

در یک جهان ایده آل، این ایده که استخر شما کاملا به اندازه نورپردازی شده باشد و در عین حال، نوری به داخل منزل شما راه نیابد، همیشه عالی است. به طور کلی، در نورپردازی استخر مستطیلی، منبع اصلی نور در انتهای عمیق قرار دارد. ایده ی خوبی است، اگر انتهای عمیق استخر به سمت خانه نباشد!

با این حال، از لحاظ قرارگیری و موقعیت چراغ استخری، اگر شما تنها به دنبال ارتقاء نورپردازی استخر بدون حفاری و خراب کاری هستید، شما الزاما به چراغ هایی که در حال حاضر در نورپردازی استخر سهیم اند، محدود می شوید. اگر شما با یک استخر روبرو هستید که قسمت انتهایی آن رو به خانه است، شاید تنها گزینه مناسب نورپردازی استخر، نصب چراغ هایی با ولتاژ پایین تر در قسمت انتهایی که باعث آزار می شود، باشد.

ویژگی های بصری نورپردازی استخر و اطراف استخر

اگر استخر شما شامل یک قسمت مخصوص آبگرم است، محیط و احساس این فضای جداگانه را می توان با استفاده از رنگ های متفاوت از بقیه استخر، افزایش داد. اگر آبگرم در حال حاضر دارای نورپردازی است و شما صرفا به دنبال ارتقاء آن هستید، تکمیل آن بسیار ساده است (به بالا نگاه کنید). اما به خاطر داشته باشید که برای نورپردازی آن نیازی به مقدار زیاد ولتاژ ندارید. اگر آن را قبلا نورپردازی نکرده اید، LED Eyeball Light را در نظر بگیرید.

نورپردازی استخر

ویژگی های بصری آب مانند چشمه ها، آبشارها، آبشارهای پرده ای، جت های آب عرشه ای، و یا ویژگی های بصری دیوار، همگی با نورپردازی در شب به طرز جادویی افزایش یافته است. نورپردازی آبنما و نورپردازی زیرزمینی در داخل استخر به طور طبیعی موجب افزایش اثر ناپایداری آب متحرک می شود. علاوه بر این، موقعیت قرارگیری سنجیده محیط بالای چراغ های زمینی، چراغ های پایین و چراغ های بالا – چه در داخل درختان، در دیوارها، و چه در زمین و یا در کنار مجاورت آب – می تواند تاثیر چشمگیر دراماتیکی در شب بگذارد.

چراغ برای نورپردازی استخرهمینطور، اگر شما در حال ارتقاء نورپردازی استخر خود هستید، از نورپردازی محیط اطراف استخر چشم پوشی نکنید. چراغ های ساده ای که با نورپردازی به سمت بالا در زیر درختان، درختچه ها، یا در پایه دیوارها و یا در داخل موزاییک ها قرار می گیرند، نورپردازی بسیار گیرایی را با ترکیب نور و سایه خلق می کنند. به طور مشابه، نورپردازی به سمت پایین را می توان برای مشخص کردن مکان های نشستن و یا ویژگی های اطراف استخر مانند بوفه استفاده کرد.

تکامل، که با تغییرات در طول زمان قابل مشاهده است، به عنوان پیشرفت در ژن و زندگی تعریف شده است. از سوی دیگر، تکامل نورپردازی استخر، به عنوان بهبود در استخر و زندگی شما تعریف شده است، که با تغییر در نورپردازی استخر و محیط اطراف آن در طول زمان مشخص می شود. و قطعا نورپردازی استخر در طول زمان تکامل یافته است.

نخستین اصل در نورپردازی آبنماها این است که منبع نور را از نظر پنهان کنیم.

یکی از راه های مناسب جهت نورپردازی آبنماها، استفاده از چراغ فواره ای می باشد.

یک روش برای پنهان کردن منبع نور، افزودن فواره است. (فواره ها را بالای منبع نور قرار داده به طوری که فوران آب، منبع نور را بپوشاند).

با تغییر رنگ، جهت و شدت تابش نور روی آب برای ایجاد افکت های مختلف توصیه می شود:

اگر تجهیزات قرار است در زیر آب قرار گیرند، اثر نور و گرما بر ارگانیسم های زنده زیر آب مورد ملاحظه باشند.

وقتی آبنماها عنصر اصلی در منظر هستند بهتر است از داخل نورپردازی شوند و اگر عنصر اصلی نیستند از بیرون

نورپردازی ساحل ها و لبه اقیانوس ها می توانند باعث آلودگی نوری قابل ملاحظه ای گردند (انعکاس در آب). بنابراین کاربرد آن باید محدود به موقعیتهای خاصی شود.

در نورپردازی آبنماها استفاده از لامپ های حرارتی توصیه می شود.

در آبگیرها و برکه ها نورپردازی گیاهان حاشیه آبگیر و انعکاس نور در آب توصیه می شود نه نورپردازی داخل آب. (به علت وجود خزه ها)

سیستم روشنایی در آب و آبنماها الزاما باید از اصول حفاظتی برخوردار باشند.

تجهیزات نورپردازی آبنما باید مانع دخول آب باشند.

تجهیزاتی که زیر آب قرار نمی گیرند توصیه می شود در درختان یا سازه های مجاور، روی زمین یا روی سازه آہنما نصب شوند.

علاوه بر نصب تجهیزات، به نگهداری و دسترسی آن نیز باید توجه کرد.

Visited 3,943 times, 1 visit(s) today