بررسی مزايای لامپ‌ LED

لامپ LED چیست؟

  لامپ‌ LED در واقع مجموعه‌ای از یك یا چند LED  می‌باشند كه برای به دست آوردن شدت نور و رنگ مورد نیاز با یكدیگر در یك مجموعه قرار داده می‌شوند و به منظور تأمین روشنایی و یا تزئینات مورد استفاده قرار می‌گیرند

  مشخصات منحصر به فرد LED باعث شده است كه لامپ‌ LED به سرعت جایگزین سایر منابع تأمین روشنایی گردند و از مصادیق بارز آن می‌توان به چراغ‌ها و علائم راهنمایی ساخته شده با LED اشاره كرد كه در حال حاضر در كشور ما در مقیاس گسترده‌ای به كار گرفته شده‌اند و جایگزین نمونه‌های قدیمی شده‌اند.

مزايای لامپ‌ LED

در حال حاضر تولید كنندگان لامپ‌های قدیمی كه معروف‌ترین آن‌ها OSRAM می‌باشد به صورت گسترده‌ای بر روی تولید لامپ‌های LED سرمایه‌گذاری نموده‌اند و موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود كه بدانیم كه پیشروترین شركت در زمینه تولید لامپ‌های كم‌مصرف (كه در حال حاضر از نظر عده‌ای مناسب‌ترین نسبت به لامپ‌ LED می‌باشند. همین شركت OSRAM می‌باشد و سرمایه‌گذاری عظیم شركت بر روی LEDها نشانگر این نكته است كه آن‌ها نیز به این موضوع كه هیچ‌گونه منبع روشنایی در آینده قابل رقابت با لامپ‌ LED نمی‌باشد كاملاً آگاه می‌باشند.

چرا لامپ‌ LED ؟
در واقع هدف اصلی ما از این بحث پاسخ به این سئوال است كه: استفاده از لامپ‌ LED نسبت به سایر لامپ‌های موجود چه مزایایی در بر دارد؟
در ذیل تعدادی از مزیت‌های عمده لامپ‌ LED را نسبت به سایر لامپ‌ها توضیح خواهیم داد.

۱٫ بازده

 در حال حاضر لامپ‌ LED بازده‌ای بین ۲۰ تا ۴۰ لومن بر وات را دارا می‌باشند و این در حالی است كه این مقدار برای لامپ‌های التهابی ۱۲ تا ۱۵ لومن و برای لامپ‌های كم‌مصرف ۳۵ تا ۶۰ لومن بر وات و برای لامپ‌های بخار سدیم این میزان به ۱۰۰ لومن بر وات می‌رسد. مشاهده می‌كنید كه ظاهراً لامپ‌ LED برتری خاصی نسبت به لامپ‌های كم‌مصرف و یا بخار سدیم ندارند اما نكته‌ای كه باعث تمایز و برتری بازده لامپ‌ LED نسبت به سایرین می‌شود این است كه اولاً نور تولید شده توسط آن‌ها در تمام فضا پراكنده نمی‌شود و ثانیاً شامل پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز نمی‌باشند و این باعث می‌شود كه شدت نور آن‌ها در فضای مورد نظر نسبت به سایرین بیشتر باشد كه در اماكن مختلفی كه نیاز به نوز متمركز مانند فعالیت‌های ابزار دقیق در صنایع، شركت‌ها و ادارات استفاده نمود كه این موضوع در شكل زیر نشان داده شده است.

مزايای لامپ‌ LED

  علاوه‌بر موارد فوق شما می‌توانید برای نیازهای مختلف خود به وسیله لامپ‌ LED نور مورد نیاز خود را تأمین كنید نه كمتر و نه بیشتر و این در حالی است كه به علت مشكلات متعدد، لامپ‌های قدیمی را نمی‌توان با هر توان دلخواه تولید كرد و معمولاً دارای استانداردهای خاصی می‌باشند و معمولاً نور آن‌ها نیز مانند لامپ‌ LED قابل تنظیم نمی‌باشد.

۲٫ قابلیت اطمینان بالا

               فرض كنید كه احتمال از كار افتادن یك LED در ساعات ۱ تا ۵۰۰۰ برابر با ۰۰۲/۰ باشد و اگر یك لامپ LED را با ۵۰۰ عدد LED در نظر بگیریم و زمان تعویض این لامپ را منوط به از كار افتادن ۲۰۰ LED بدانیم آنگاه احتمال تعویض این لامپ در زمان ۱ تا ۵۰۰۰ ساعت برابر است با ۰۰۲/۰ به توان ۲۰۰ كه تقریباً برابر با صفر می‌باشد.
لذا زمانی كه یك لامپ LED را در شرایط استاندارد به كار گرفته شود می‌توان مطمئن بود كه تا سال‌ها نیازی به تعویض آن نخواهد بود به همین علت در حال حاضر كلیه لامپ‌های LED از سوی تولید كنندگان خارج از كشور تا ۵ سال تضمین می‌شوند و این شركت‌ها متعهد می‌شوند كه در صورت بروز هر گونه خرابی در هر نقطه دنیا بدون دریافت هیچ هزینه‌ای محصولات خود را جایگزین نمایند.

۳٫ عمر مفید بالا
تا قبل از ظهور لامپ‌های LED بالاترین عمری كه برای منابع روشنایی ثبت شده بود چیزی در حدود ۵۰۰۰ ساعت بود و این مقدار با كمترین طول عمر متصور برای LEDها قابل مقایسه نمی‌باشد.
حال بیاییم اثر دو خصیصه‌ای كه در فوق ذكر شد را بررسی نماییم.
معمولاً هر زمان كه از یك خیابان عبور می‌كنید یك یا چند عدد از لامپ‌های روشنایی خاموش هستند و در روز بعد مأموران آن‌ها را جایگزین می‌كنند كه این امر مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار زیادی می‌باشد ولی با جایگزینی لامپ‌های LED به جای لامپ‌های قدیمی می‌توان تا میزان زیادی در این هزینه‌ها صرفه‌جویی نمود.
۴٫ عدم وجود پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز
همواره نوری كه توسط منابع روشنایی تولید می‌شده است به همراه پرتوهای فرابنفش و مادون‌قرمز بوده است كه در حوزه بینایی ما قرار ندارند و كاربردی به منظور تأمین روشنایی ندارند اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود پرتوهای فرابنفش علاوه‌بر این كه كاربردی در تأمین روشنایی ندارند بلكه برای انسان مضر می‌باشند و دانشمندان، بر اساس نتایج آخرین تحقیقات زنان را از قرار گرفتن در زیر نور لامپ‌های مهتابی و كم مصرف منع كرده‌اند چون این گونه لامپ‌ها میزان زیادی پرتو فرابنفش از خود منتشر می‌كنند و این در حالی است كه تأثیر پرتوهای فرابنفش بر مبتلا شدن به سرطان پوست سال‌ها پیش به اثبات رسیده است.
۵٫ به كارگیری با ولتاژهای بسیار پایین
ولتاژ مورد استفاده لامپ‌های LED می‌تواند بسیار پایین باشد و جالب است كه لامپ‌های LED با مقدار ناچیزی از ولتاژ نامی خود نیز به نور افشانی خواهد پرداخت و می‌توان آن‌ها را با ضعیف‌ترین و كوچك‌ترین باطری‌ها تغذیه نمود. بنابراین می‌توان بسیاری از سیستم‌های روشنایی صنایع و ساختمان‌ها و حتی معابر را بدون نیاز به اتصال به شبكه‌ی سراسری توسط باطری‌ها و پیل‌های مستقیم تغذیه نمود كه مشكل پیك و دره بار شبكه را تا حدودی مرتفع نموده و هزینه احداث تأسیسات انتقال برق در اماكن صعب‌العبور و فواصل بالا را كاهش داد.

Visited 767 times, 1 visit(s) today