پروژکتور ال ای دی با کیفیت (LED):

هدف از این آموزش بیان نکاتی مهم در هنگام خرید در جهت افزایش طول عمر طرح های اجرا شده در نورپردازی اماکن توسط منابع نور LED می باشد.

اگر تا کنون اقدام به خرید پروژکتور های LED کرده باشید، حتما متوجه اختلاف قیمت بسیار زیادی در مدل های مشابه شده اید. برای مثال یک پروژکتور ۶۰ وات SMD از قیمتهایی مانند ۹۵۰۰۰ تومان تا ۴۱۰۰۰۰ تومان در بازار وجود دارد.
ولی دلیل این مقدار تفاوت قیمت چیست؟ در این نوشته کوتاه به برخی دلایل تفاوت فاحش قیمت در منابع نوری ال ای دی و همچنین بررسی فاکتورهای یک پروژکتور ال ای دی با کیفیت و مناسب می پردازیم.

قبل از بررسی فاکتورهای مذکور بیان این نکته ضروریست که با وجود اینکه از قدیم گفته اند هیچ ارزانی بی حکمت نیست، ولی از طرف دیگر هیچ قیمت بالایی هم لزوما نشان دهنده کیفیت نیست. و در این زمینه قیمت بالای جنس نشان دهنده پروژکتور ال ای دی با کیفیت نیست و بهترین راه حل بررسی نکات فنی می باشد.

فاکتورهای مهم در منابع روشنایی و نورپردازی با تکنولوژی LED:

چیپ ال ای دی             درایور       هیت سینک        بدنه

هر چهار فاکتور مذکور به یک اندازه عوامل مهمی در ساخت یک پروژکتور ال ای دی با کیفیت می باشند، و ضعف هر کدام باعث کاهش طول عمر پروژکتور به اشکال گوناگون می گردد. در ذیل به بررسی هرکدام به طور جداگانه می پردازیم.

چیپ ال ای دی:

پروژکتور ال ای دی با کیفیت

در بازار انواع مختلف چیپ ال ای دی با برندهای مختلفی از no name (بدون نام) گرفته تا برندهایی مانند Edison , Cree , Citizen و … وجود دارد. چیپ های بی کیفیت موجود در بازار معمولا طول عمر کوتاهی دارند و یا تغییر رنگ نور و شدت نور در طول زمان در آنها بسیار زیاد است. شایان ذکر است که اینگونه چیپ ها از قیمت بسیار پایینی برخوردارند.

درایور:

پروژکتور ال ای دی با کیفیت

انواع مختلف درایور و یا ترانس با تکنولوژی های ساخت مختلف در بازار وجود دارد. که دارای قیمت های گوناگونی می باشند. درایورهای بی کیفیت معمولا عمر بسیار کوتاهی دارند و باعث کاهش طول عمر محصول می گردند. همچنین برخی درایور های بی کیفیت معمولا بعد از مدتی خروجی مناسبی نمیدهند و در نتیجه لامپ و یا پروژکتور شروع به چشمک زدن می کند. همچنین دیده شده که گاهی از داریورهایی با توان پایین تر (مثلا داریور ۵۰ وات به جای ۶۰ وات) استفاده می گردد که این امر موجب فشار به آن و در نتیجه کاهش طول عمر آن می گردد. لازم به ذکر است که عدم استفاده از داریور باکیفیت موجب ایجاد فلیکر نیز در محصول می گردد.

هیت سینک:

پروژکتور ال ای دی با کیفیت

ال ای دی ها گرمای کمی به نسبت سایر منابع نوری تولید می کنند و از بازده بالاتری برخوردارند ولی همین گرما نیز باید کاملا از چیپ ال ای دی تخلیه گردد وگرنه بشدت باعث کاهش طول عمر محصول می گردد.
در بین فلزات طلا بیشترین ضریب انتقال حرارت را دارد ولی بدلیل قیمت بالای آن جز در برخی کاربردهای خاص از جمله کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار نمی گیرد. بعد از طلا فلزهای مس و آلومینیوم ضریب انتقال حرارت بالایی دارند که مس بدلیل وزن زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد و بیشترین کاربرد را جهت ساخت هیت سینک فلز آلومینیوم دارا می باشد. عدم استفاده از هیت سینک کافی در محصول باعث باقی ماندن گرما و درنتیجه گرم شدن چیپ ال ای دی و درایور و در پایان کاهش طول عمر محصول می گردد.
شایان ذکر است که در برخی محصولات ال ای دی جنس بدنه از فلز آلومینیوم بوده و همزمان وظیفه خروج حرارت را نیز بر عهده دارد.

بدنه:

پروژکتور 50 تا 80 وات SMDیکی از وظایف بدنه پروژکتور جلوگیری از نفوذ آب و گرد وغبار به خصوص در کاربردهای outdoor می باشد. بنابرای داشتن IP مناسب از مشخصه های آن است.
وظیفه دیگر بدنه (در بدنه های آلومینیومی) خروج گرمای تولید شده می باشد. بنابراین بدنه های به شدت سبک از میزان کافی آلومینیوم برخوردار نمی باشند و مناسب برای این کار نیستند. هر چند متاسفانه دیده شده در برخی محصولات جهت سنگین نمودن بدنه از فلز ارزان قیمت سرب استفاده می گردد. (که ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی دارد)

در پایان باید گفت که بسیاری از مصرف کنندگان محصولات بسیار ارزان قیمت را جهت روشنایی یا نورپردازی نما تهیه نموده اند و بعد از مدت کوتاهی آن محصولات یا به کلی از کار افتاده و یا چشمک زن شده اند. و از آنجایی که تحویل آن محصولات جهت گارانتی نیز مسلزم هزینه های زیاد و حتی گاهی اجرای دوباره داربست بوده است عطای آن را به لقایش بخشیده اند.
همچنین انواع روش های نادرست تولید محصول حتی گاهی تشخیص پروژکتور ال ای دی با کیفیت را برای متخصصان این حوزه نیز دشوار می نماید و شاید بهترین راه حل استفاده از برندهای امتحان پس داده در این زمینه باشد.

Visited 4,210 times, 1 visit(s) today