خطرات لامپ های فلورسنتخطرات لامپ های فلورسنت (مهتابی) و لامپ های کم مصرف قدیمی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مزایا و معایب استفاده از لامپ‌های کم مصرف را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)دفاتر «مطالعات انرژی، صنعت و معدن» و «زیربنایی» مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این‌که «لامپ‌های کم‌مصرف بیش از ۲۰ سال است که در دنیا متداول شده و در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند» افزودند: در واقع به دلیل مصرف انرژی پایین، این نوع لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای، بسیار مورد استقبال قرار گرفته و استفاده از آن‌ها رایج شده است. اما مصرف این نوع لامپ‌ها به دلیل جیوه موجود در آن‌ها و همچنین پرتوهای فرابنفشی که تولید می‌کنند، همواره با نگرانی‌هایی توام بوده و اکنون پس از سپری شدن سال‌ها از مصرف این لامپ‌ها، عوارض منفی آن‌ها بر سلامت انسان – هم به دلیل جیوه موجود و هم به علت پرتوهای فرابنفش به کار رفته در آن‌ها – مورد بررسی قرار گرفته است. آن‌چه با اطمینان می‌توان گفت این است که متخصصان در مورد سمی بودن جیوه موجود در این لامپ‌ها اتفاق نظر دارند.
هر لامپ کم‌مصرف در صورت استاندارد بودن حدود ۲ و نیم میلی لیتر جیوه در خود دارد که ورود یک کیلوگرم جیوه به خاک، تا یک مترمکعب مانع رشد هرنوع گیاهی در آن محیط می‌شود و علاوه بر آن اثرات نامطلوبی بر روی مغز و جنین انسان و … دارد و به نوعی خطر جدی هم برای سلامتی انسان و هم برای محیط زیست به حساب می‌آید.
همچنین جیوه تاثیرات نامطلوبی بر پیام های عصبی بدن می گذارد و تماس بیش از حد با عنصر جیوه بر اندام هایی مانند کلیه ها نیز تاثیر می گذارد و منجر به نارسایی تنفسی می شود. عنصر جیوه می تواند تبخیر شده و وارد هوا شود و هم ناراحتی های تنفسی ایجاد کند و هم وارد منابع آبی شده و آنها را سمی کندهمچنین می تواند وارد زنجیره غذایی انسانی شود و ناراحتی های مختلفی را برای سایر اعضای بدن ایجاد کند.
وقتی استفاده از یک ابزار عمومیت دارد و در عین حال نگرانی‌هایی از نظر تاثیر بر سلامت انسان، پیرامون آن مطرح می‌شوند باید بررسی و تحقیق و اطلاع‌رسانی بیشتری هم در آن خصوص صورت گیرد یا راهکارهایی بیان شوند تا عوارض هرچند احتمالی‌شان کاهش یابند. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف به دلیل صرفه‌های اقتصادی که در طولانی‌مدت دارند در همه جای دنیا به طور وسیعی رواج دارد این در حالی است که بنابر اذعان متخصصان امر سلامت، نور این لامپ‌ها می‌تواند عوارضی برای افراد داشته باشد. در کشور ما نیز این لامپ‌ها به خاطر کم مصرف بودن‌شان ، در بین مردم طرفداران زیادی دارد و در سطح وسیعی از ادارات، کارخانه‌ها و منازل استفاده می‌شوند و از این رو باید درباره مضرات و خطرات ناشی از این نور اطلاع‌رسانی کافی انجام شود.

یادآوری این عوارض و مشکلات هرچند هم اندک باشد، ضروری است و باید راهکارهای لازم برای کاهش عوارض آن ارائه شوند در عین حال باید به خاطر داشت که این لامپ‌ها بسیاری از عوارض‌شان را در بلندمدت نشان می‌دهند به صرف این‌که هم‌اکنون عارضه‌ای دیده نشده است، نباید از آسیب‌هایی که ممکن است در بلندمدت ظاهر شوند غافل شد. استفاده از لامپ‌های کم مصرف بدون شک از نظر مصرف کمتر انرژی مطلوبند اما متخصصان پوست به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است در محل‌هایی که افراد مرتبا در آن‌ها حضور دارند این لامپ‌ها به صورت مستقیم استفاده نشود و لامپ‌ها داخل حصار قرار بگیرند تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی شده باشد و هم این‌که به سلامت مردم آسیبی وارد نیاید.

مرکز پژوهش‌ها همچنین تصریح کرد که متاسفانه به علت تاخیر آموزش بعد از ورود تکنولوژی در کشور ، آگاهی مردم از این خطرات کافی نیست، ضمن این‌که متاسفانه هنوز پروتکل جمع‌آوری این لامپ‌ها را نیز در کشور نداریم ضمن این‌که به علت پرداخت یارانه از سوی دولت برای این لامپ‌ها، با مصرف فراوان و به همین نسبت خطرات بالای این نوع لامپ‌ها در جامعه مواجهیم البته قطعا استفاده از لامپ‌های رشته‌ای قدیمی به جای این لامپ‌ها کار عاقلانه‌ای نیست، زیرا لامپ‌های رشته‌ای قدیمی بیش از نور، گرما تولید می‌کنند و از نظر اقتصادی هیچ توجیهی ندارند.

این در حالی است که به عقیده برخی از کارشناسان صنعت برق، باید از لامپ‌های کم مصرف به سوی لامپ‌های LED گام برداشت تا از مزایای این نوع از لامپ‌ها اعم از کم مصرف، فاقد جیوه و عمر ۵۰ هزار ساعته استفاده کنند. صنعت برق ما همچنان به تولید لامپ رشته‌ای گذران عمر می‌کند.

محصولات> لامپ های فوق کم مصرف LED

Visited 3,296 times, 1 visit(s) today