لامپ های led سلامتی را به خانه شما بازمی گرداند

لامپ های led سلامتی را به خانه شما بازمی گرداند         رفتن به فریم لامپ LED

لامپ های led

در اوایل دهه ۸۰ میلادی با تولید لامپ‌های فلورسنت فشرده، تحول عظیمی ‌در روشنایی ایجاد شد و به دلیل مصرف بسیار كمتر انرژی این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، به «لامپ‌های كم‌مصرف» شهرت یافتند. اما محققان ثابت کرده‌اند که این لامپ‌ها دارای زیان‌هایی هستند که مصرف‌کنندگان برای حفظ سلامت خود باید آن‌ها را بشناسند. در این مطلب علاوه بر آشنایی با نکات ضروری با مزایای لامپ های led نیز آشنا می‌شوید.
لامپ کم‌مصرف نوعی لامپ فلورسنت است که به دلیل برخورد الکترون‌ها، اتم‌های جیوه داخل آن برانگیخته می‌شوند و اشعه ماورای بنفش تولید می‌کنند. برخورد این اشعه نامرئی با لایه فسفر پوشش داده‌ شده روی سطح داخلی تیوپ، نور مرئی ایجاد می‌کند و با تغییر فسفر می‌توان نورهایی با رنگ‌های گوناگون مانند سبز، زرد، سفید، قرمز و آبی ایجاد کرد.
این نوع لامپ‎ها حدود ۸ برابر بیشتر از لامپ‎های رشته‎ای عمر می‎كنند و با توجه به عمر زیاد و مصرف كمی ‌كه دارند، به‌ویژه برای مصرف‎كنندگانی كه بیشتر از هزار كیلو وات ساعت در ماه مصرف می‎كنند، مقرون به صرفه‌ترند.
مضرات لامپ‌های کم‌مصرف
مطالعات ثابت کرده‌اند که نور لامپ‌های فلورسنت در طولانی مدت ممکن است موجب خستگی زودرس، افسردگی، از دست دادن تمرکز ذهنی، کاهش بازده کاری و افزایش تنش‌های روانی شود. سایر عوارض این لامپ‌ها عبارتند از:
۱٫ کک و مک: لامپ‌های کم‌مصرف مهتابی اشعه‌های مضری دارند که باعث ایجاد کک و مک پوستی می‌شوند. از این رو باید تا حد امکان در برابر این نور قرار نگرفت و از کرم‌های ضدآفتاب برای محافظت از پوست استفاده کرد.
۲٫ سرطان سینه: استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در اواخر شب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. نوری که از لامپ‌های فلورسنت فشرده منتشر می‌شود، بسیار شبیه به نور خورشید در هنگام روز است و می‌تواند روی تولید هورمون ملاتونین در بدن انسان تأثیر منفی داشته باشد. ملاتونین از بدن انسان در برابر برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و سینه محافظت می‌کند. استفاده از این لامپ‌ها با طول موج‌های آبی، در بین مردم رواج پیدا کرده است. قرار گرفتن در معرض این نورها که طول موج کوتاه‌تر دارند می‌تواند باعث توقف تولید هورمون ملاتونین شود. این در حالی است که اثر لامپ‌های قدیمی‌تر که نور زرد رنگ داشتند، در بروز این اختلال در بدن کم‌تر بود. نور آبی رنگ هم‌چنین میزان هوشیاری مردم را افزایش داده و ضربان قلب و دمای بدن آن‌ها را هم بیش‌تر می‌کند. متأسفانه بسیاری از مردم با تصور این که این لامپ‌ها کم مصرف هستند سعی می‌کنند از تعداد بیش‌تری از آن‌ها در محیط خانه خود بهره بگیرند که این عامل هم می‌تواند به افزایش آلودگی‌های نوری در خانه بیانجامد.
۳٫ آب مروارید: افرادی که در خانه و یا محل کارشان روزانه بیش از ۸ ساعت در معرض نور لامپ‌های فلورسنت قرار دارند، ۵ برابر بیشتر از افراد دیگر دچار آب مروارید می‌شوند.
۴٫ مواد سمی لامپ شکسته: این نوع لامپ‌ها از مواد سمی همچون جیوه تشکیل شده‌اند که عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله میگرن، از دست دادن تعادل و هوشیاری و موارد دیگری می‌شود. در ضمن اگر این لامپ‌ها بر روی خاک شکسته شود تا چند سال هیچ گیاه و درختی در آن منطقه قادر به رشد نیست.
به همین دلایل است که برای استفاده از این لامپ‌ها استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، محصور کردن نور لامپ با محفظه‌های مشبک، ترکیب با نور زرد معمولی، نصب در ارتفاع و یا مکان‌های مرطوب مانند گل‌خانه و حمام توصیه می‌شود.
قابلیت‌ها و مزایای لامپ های led
۱٫ LED ها به نسبت لامپ‌های دیگر به دلیل استفاده از تکنولوژی نیمه‌هادی که جریان الکتریسیته را بلاواسطه به نور تبدیل می‌کنند، بازده به مراتب بیشتری دارند (لامپ‌های مهتابی ۲۰%، لامپ‌های کم‌مصرف ۲۵% و لامپ های led بین ۴۵ تا ۵۰% بازده نوری دارند). اتلاف انرژی بسیار پایین این لامپ‌ها به طبع منجر به تولید کمتر گرما و مصرف کمتر برق می‌شود.
۲٫ در لامپ‌های فیلامانی، مهتابی و کم‌مصرف فقط یک منبع تولید نور وجود دارد. چنان‌چه منبع نور دچار هرگونه ضایعه و آسیبی گردد، لامپ به طور کامل از کار می‌افتد. اما لامپ های led در این شرایط هرچند نور کمتری تولید می‌کنند، ولی کماکان به کار خود ادامه می‌دهند.
۳٫ استفاده این لامپ‌ها در شرایط گوناگون محیطی به دلیل ولتاژ پایین میسر است، به طوری که به راحتی می‌توان از آن‌ها در محیط‌هایی مملو از گازهای قابل اشتعال و مناطق مرطوب و نمناک (حتی زیر آب، بدون خطر برق‌گرفتگی) استفاده کرد.
۴٫ این لامپ‌ها نسبت به انواع دیگر، عمر بالایی دارند و در بدترین شرایط ۴۰۰۰۰ ساعت ( حدود ۶۰ ماه دائماً روشن) و در شرایط مناسب تا ۳۰۰۰۰۰ ساعت (۳۵ سال دائماً روشن) عمر می‌کنند. در حالی که یک لامپ ۱۰۰ واتی OSRAM، حداکثر ۱۰۰۰ ساعت عمر دارد.
۵٫ حجم بسیار کم و تحمل ضربه و لرزش از دیگر مزایای لامپ های led است.
۶٫ تولید رنگ‌های قرمز، آبی، سبز، نارنجی، زرد، مادون قرمز و ماورای بنفش به صورت خالص و یک‌نواخت (بدون فیلتر) از قابلیت‌های منحصر به فرد این‌گونه لامپ‌هاست. رنگ سفید نیز با استفاده از تکنیک‌های خاصی تولید می‌شود.
۷٫ نور لامپ های led تنها گونه‌ای از روشنایی است که می‌تواند در هر ثانیه نزدیک به ۱۰۰۰۰ بار روشن و خاموش شود و این ویژگی امکانات و انعطاف زیادی را به طراحان و پژوهشگران می‌دهد.
۸٫ بزرگ‌ترین مزیت لامپ های led امکان نصب آن‌ها به پنل سلول‌های خورشیدی است که به دلیل مصرف پایین و تکنولوژی بالای آن‌ها میسر شده است.

حتما بخوانید  LED ها و دلایل استفاده از آنها

محصولات> لامپ های فوق کم مصرف LED

Visited 269 times, 1 visit(s) today

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *